Zabytkowy „Sołdek” od czterdziestu lat akcentuje przestrzeń historycznego portu gdańskiego i przypomina o fenomenalnym rozkwicie polskiego budownictwa okrętowego.
Jednostka powstała w Stoczni Gdańskiej jako pierwszy pełnomorski statek zbudowany w Polsce po zakończeniu II wojny światowej. Zwiedzanie wnętrz zabytkowego parowca nie wiadomo jak i kiedy przenosi w czasy powojennej odbudowy i przypomina o niełatwych realiach Polski Ludowej.
Statek „Sołdek” – oddział Narodowego Muzeum Morskiego
Skąd tak wielkie znaczenie poczciwego „Sołdka”? Zacumowany przy nabrzeżu Ołowianki statek jest pierwszą pełnomorską jednostką zbudowaną w powojennej Polsce. Zabytkowy parowiec upamiętnia więc konstrukcyjną odwagę i późniejszy rozkwit polskiego budownictwa okrętowego.
Patronem statku został Stanisław Sołdek – związany z budową jednostki traser stoczniowy, wyróżniony później tytułem przodownika pracy.
Rudowęglowiec służył ponad 30 lat, w tym czasie „Sołdek” odbył 1476 rejsów i przewiózł ok. 3,5 mln ton ładunków. Zatem przodowniczy patronat do tej jednostki dobrze pasował.
Zwiedzanie muzealnego „Sołdka”
Trasa zwiedzania prowadzi przez ładownie i inne ważne pomieszczenia muzealnej jednostki. Wystawa „Sołdek i jego czasy” wartko opowiada o powojennych trudnościach i brakach, następnie o niespodziewanym rozkwicie polskiego budownictwa okrętowego. W maszynowni uwagę przyciąga silnik parowy z rozbudowanym oprzyrządowaniem. Natomiast na mostku kapitańskim wczuć się można w odpowiedzialną funkcję dowódcy jednostki.
Zwiedzaniu towarzyszą malownicze widoki – ujęcia historycznego portu z charakterystycznym Żurawiem w tle.